‘Een solide basis voor verdere groei van de agrifood sector’

Met trots onthult HatchTech Group de plannen voor een nieuw hoofdkantoor in het hart van Foodvalley. Het state-of-the-art hoofdkantoor wordt een thuis voor alle HatchTech merken, en een creatieve broedplaats voor nieuwe ideeën en innovaties.

Van onderzoek tot design, van klantenservice tot sales: het nieuwe hoofdkantoor brengt alle disciplines letterlijk bij elkaar onder één dak. Dit zal in belangrijke mate bijdragen aan het waarmaken van de ambities van HatchTech Group. “Met de fundering voor dit nieuwe pand, leggen we ook de fundering voor verdere, stabiele groei van ons bedrijf en de agrifood sector. Een kans die mede mogelijk wordt gemaakt door het vertrouwen van onze klanten in onze visie en producten”, aldus CEO Tjitze Meter. “Een creatieve, inspirerende omgeving is onmisbaar om innovatie en vooruitgang mogelijk te maken en te stimuleren. Behalve een werkplek, zal het nieuwe hoofdkantoor bovenal een ontmoetingsplek zijn. Een plek om klanten en relaties te ontvangen.”

Training en expositie

Wie het nieuwe pand betreedt, komt binnen in de showroom. Een permanente expositieruimte voor de innovaties, technologieën en producten van de verschillende divisies van HatchTech Group. De showroom speelt een grote rol in het opleiden en trainen van klanten en medewerkers. Een andere prominente functie in het nieuwe hoofdkantoor is het faciliteren van innovatie. “Een groot deel van het pand is ingericht voor onderzoek en productontwikkeling”, vertelt COO Joost ter Heerdt. “Ik zie het als een proeftuin, waar onze ontwikkelaars en engineers alle vrijheid en ruimte krijgen om innovaties te ontwikkelen en te testen. Die creativiteit en innovatie zit in onze genen, en in het nieuwe pand zal daar alleen maar meer ruimte voor zijn.”

Verbinding, innovatie en interactie
Het nieuwe gebouw is ontworpen vanuit de wensen en behoeftes van de klant, de medewerkers en de omgeving. COO Ellen Poodt: “Een van de eerste stappen was het betrekken van onze collega’s. Hoe zien zij de toekomst voor HatchTech, en hoe zou de werkplek daaraan bij kunnen dragen? Dit heeft geleid tot een licht, speels en transparant ontwerp dat aan alle kanten verbinding, innovatie en interactie ademt. Daarnaast heeft de architect gezorgd voor een natuurinclusief ontwerp dat past in de omgeving en waarin veel oog is voor groen en duurzaamheid. Een combinatie waar we erg trots op zijn en we kunnen niet wachten om hier met alle collega’s onder hetzelfde dak samen te werken.”

Het nieuwe kantoor wordt gebouwd in Veenendaal, de thuisbasis van HatchTech Group. Veenendaal is de perfecte locatie voor dit nieuwe hoofdkantoor vanwege de centrale ligging in Nederland, makkelijk bereikbaar over de weg en met het openbaar vervoer, en de ligging in de Foodvalley. De bouw van het nieuwe pand begint halverwege 2021 en zal ongeveer een jaar duren.

Koninklijke De Heus heeft de voorwaardelijke overeenkomst getekend voor de volledige overname van de pluimveeslachterijen van Van Miert Breukelen en Mieki Hunsel. Met twee productielocaties en een totale slachtcapaciteit van 850.000 kuikens per week heeft Van Miert een sterke marktpositie. Met bovengenoemde stap draagt
De Heus bij aan het waarborgen van de slachtcapaciteit in Nederland.
De voorgenomen overname moet nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteit ACM.

De ontwikkelingen binnen de vleeskuikensector volgden elkaar het afgelopen jaar in rap tempo op. Door de coronacrisis viel de afzet, in de voor de vleeskuiken sector belangrijke afzetkanalen als de horeca en foodservice, grotendeels weg. Deze vraaguitval leidde al tot een sterke afname van de Nederlandse slachtcapaciteit. Voor het behoud van een vitale reguliere vleeskuikensector is het belangrijk dat er voldoende slachtcapaciteit in Nederland blijft. Met de overname van Van Miert levert De Heus hieraan een belangrijke bijdrage.
De Heus onderstreept met deze overname haar vertrouwen in de Nederlandse vleeskuikensector.

De Heus vindt het belangrijk dat het management van Van Miert zijn eigen onafhankelijke koers kan voortzetten. Jerry van Miert blijft dan ook als algemeen directeur verantwoordelijk voor de slachtactiviteiten. De voeractiviteiten worden door De Heus strikt gescheiden van de slachtactiviteiten. Dit stelt de kuikenplanning van De Heus Voeders in staat om samenwerking met alle andere slachterijen te continueren.

Arvesta, de fullservice-partner van boer en tuinder, blijft verder inzetten op internationale groei en vergroot begin januari 2021 haar participatie in Palital, specialist in voederadditieven, van 30% naar een volledige overname. In april van 2020 hadden Palital en Arvesta al een akkoord voor een participatie van 30% getekend en was reeds de eerste samenwerking gestart, maar dat akkoord wordt nu doorgetrokken naar een volledige overname.

Palital, dat gevestigd is in Velddriel (Nederland), ontwikkelt en produceert hoogwaardige additieven voor de diervoederindustrie. Het gaat om een jong en actief bedrijf, dat wereldwijd actief is, met een veertigtal medewerkers en een duidelijke focus op het creëren van duurzame additieven voor de diervoederindustrie, zowel lokaal als internationaal. Het zijn experts in butyraatconcepten, maagstabiele additieven en smaak- en zoetstoffen.

Deze overname kadert volledig in de strategie van beide bedrijven om internationaal verder te groeien. Dirk Van Thielen, Business Unit Director Animal Nutrition bij Arvesta: “We kijken bijzonder uit naar verdere samenwerking om samen met Palital internationaal verder te kunnen groeien in het domein van ‘additieven en specialiteiten’ met innovatieve producten die een grote toegevoegde waarde bieden.” De producten van Palital zijn complementair aan het gamma van Aveve Biochem, één van de sterke merken van Arvesta, zodat beide assortimenten elkaar kunnen versterken.

“We zijn ervan overtuigd dat deze samenwerking met Arvesta ons de mogelijkheid zal bieden om sneller internationaal te groeien,” aldus Henry van den Bighelaar, Managing Director Palital.

In de komende weken wordt uitgestippeld hoe de samenwerking tussen beide merken verder versterkt kan worden onder leiding van Guy Janssens, Directeur Feed Additives & Specialties bij Arvesta.

Over Arvesta

Arvesta bouwt op duurzame wijze aan de landbouw van de toekomst dankzij haar unieke expertise en innovatieve smart farming oplossingen. Zo helpen we boeren groeien en hun rendement verhogen. Met onze 1900 experts en meer dan 40 sterke merken is Arvesta een echt kenniscentrum voor zowel landbouwers als consumenten. We zijn actief in veevoeding, land- en tuinbouw, bloem, machines en retail met onze 250 AVEVE-winkels. Als full service provider voor boer en tuinder is Arvesta marktleider in België én ook internationaal actief met vestigingen in Nederland, Frankrijk en Duitsland. Zo realiseren we een jaarlijkse omzet van 1,4 miljard euro. 

De Noord-Amerikaanse dier- en veevoederindustrie staat aan de vooravond van grootscheepse technologische vernieuwing. Reden temeer voor KSE Process Technology om zich steeds nadrukkelijker op die markt te profileren. “Veel Amerikaanse bedrijven in de sector gaan hun fabrieken de komende jaren moderniseren. Dat biedt grote kansen voor ons.”

KSE Process Technology, dat in 1973 werd opgericht, is een wereldspeler op het gebied van doseer- en weegsystemen voor dier- en veevoeder. Van meel tot mais, zout, vitamines en mineralen: dier- en veevoer kan tot wel 50 grondstoffen bevatten. De machines, proceslijnen en slimme software van KSE zorgen ervoor dat alle ingrediënten snel en in de juiste dosering in het eindproduct terechtkomen. Bij het familiebedrijf uit Bladel werken zo’n 160 mensen, onder wie twintig R&D-specialisten. Daarnaast beschikt KSE voor drukke tijden over een flexibele productieschil van 80 man. KSE is actief in een kleine 50 landen, vooral in Europa en Azië.

Consolidatiegolf

Sinds ongeveer vier jaar probeert KSE ook op de Noord-Amerikaanse markt voet aan de grond te krijgen. In Europa – en dan vooral in Nederland – was de afgelopen twintig jaar sprake van een consolidatieslag, die gepaard ging met grootscheepse technologische vernieuwing en automatisering. Op de Noord-Amerikaanse markt heeft deze slag nog niet plaatsgevonden, schetst Dennis van Lankeren, Head of Sales North America bij KSE. “Veel fabrieken stammen nog uit de jaren ’50 en ‘60, en zijn vooral ingericht op bulkproductie.”

Ondertussen ziet KSE in Amerika een toenemende vraag naar specifieke dier- en veevoeders die in kleine series kunnen worden geproduceerd. Het bedrijf verwacht dan ook dat de Amerikaanse markt de komende jaren in versneld tempo gaat professionaliseren en vernieuwen. “Ook grote agrofoodconcerns als Nutreco worden steeds actiever in Amerika. Dat is voor ons een teken dat er flinke investeringen op stapel staan.”

Voortdurend in contact

In 2015 begon KSE zijn Amerikaanse avontuur met een uitgebreide marktverkenning: wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen, wie zijn de potentiële klanten en waar zitten ze? “Die bedrijven zijn we toen actief gaan benaderen”, vertelt Van Lankeren. “Ook zijn we alle relevante vakbeurzen afgegaan; eerst als bezoeker, later ook met een eigen stand.”

Die zoektocht heeft inmiddels geleid tot vier projecten; drie in de VS en één in Canada. In de uitvoering van deze projecten liep KSE onder meer aan tegen de andere wet- en regelgeving. “Neem bijvoorbeeld de Amerikaanse regels op het gebied van elektriciteit en bedrading. In Europa kennen we daarvoor de CE-certificering, die nauwkeurig voorschrijft waaraan een machine moet voldoen. In de VS werken ze vaak met zogenoemde doelvoorschiften. Je machines moeten voldoen aan een bepaalde standaard, maar als fabrikant ben je vrij in hoe je dat doet. Daar komt nog bij dat de regels vaak ook nog per staat verschillen. Het is daarom belangrijk om voortdurend met klanten en autoriteiten in gesprek te blijven om te bepalen wat wel en wat niet kan.”

Volgens Van Lankeren moeten bedrijven de stap naar Amerika dan ook niet te licht opvatten. “In Amerika zeggen ze wel ‘go big or go home’. Het kost veel tijd en geld om aan de regels te kunnen voldoen en het vertrouwen van de markt te winnen. Het voordeel is wel dat de orders over het algemeen groter zijn dan in Nederland.”

Dichter op de markt

Van Lankeren is tevreden met de voortgang tot dusver. “We leren de Amerikaanse markt steeds beter kennen. We stationeerden al een servicemedewerker in Ohio; mogelijk volgt op korte termijn de regio rond St. Louis. Ook denken we eraan om een lokaal verkoopkantoor op te zetten, zodat we nog dichter op de markt zitten. En op de langere termijn kan het zijn dat we ter plekke een productiefaciliteit opzetten.”

Business Week

Bij de oversteek naar Noord-Amerika krijgt KSE sinds een jaar of twee ondersteuning vanuit BOM International Trade. Van Lankeren heeft veel profijt van de door de BOM en partners georganiseerde events. Als voorbeeld noemt hij de Business Week Noord-Amerika. Verder komt KSE dankzij de BOM geregeld met interessante partijen in contact. Een recent voorbeeld is de koppeling met Missouri Partnership, de ontwikkelingsmaatschappij van deze Amerikaanse staat. “Introducties zoals deze gaan ons helpen bij de ontwikkeling van een betekenisvol netwerk in Amerika”, verwacht Van Lankeren. “Bovendien zijn we via de BOM in contact gekomen met een goed administratief en legal kantoor in New York, dat ons onder andere hielp bij het opzetten van onze Amerikaanse juridische entiteit (een zogenoemde Delaware corporation, red). Mede dankzij de ondersteuning van de BOM komen we steeds dichter bij ons doel: blijvende en winstgevende aanwezigheid op de Noord-Amerikaanse markt.”

KSE in cijfers

Opgericht:  1973

Mederwerkers: 160-240

Omzet: ongeveer € 30 miljoen in 2018

Activiteiten in de VS: sales, servicenetwerk, mogelijk in de toekomst ook productie

door Viscon Group 

Geachte relatie,


Graag brengen wij u middels deze nieuwsbrief op de hoogte van de veranderingen die aanstaande zijn bij Viscon Group. Lees in dit persbericht meer over onze visie en de belangrijkste wijzigingen!


’s-Gravendeel, 17 december 2020 - Investeringsmaatschappij Synergia Capital Partners (‘Synergia’) heeft een aanzienlijk minderheidsbelang verworven in familiebedrijf Viscon Group te ‘s-Gravendeel.


De huidige aandeelhouder-bestuurders dragen de bestuurshamer over aan het nieuwe bestuur. De familie heeft deze stap gezet om het bedrijf een sterke partner te geven die ondersteuning kan bieden in de verdere groei van de onderneming.


Met een vernieuwd team, met vertrouwde bekende gezichten, zal Viscon Group verder uitgebouwd worden tot een steeds krachtigere speler in onder meer de Agro & Food sector. Deze sector staat wereldwijd in de belangstelling door de rol die zij kan spelen in duurzaam schaalbare voedselproductie en welzijn en daarmee in de gezondheid van de generaties die na ons komen. Software, AI, AGV’s, robotics en andere technische trends richten zich in toenemende mate op deze sector. Viscon Group is hier zeer actief in en zal de komende jaren nog verder naar nieuwe technieken en business modellen toe bewegen.


De huidige positie van de groep biedt een uitstekende uitgangspositie om door te groeien en door te investeren in de gebieden waar het bedrijf actief is. Co-creëren met innovatieve partners, toeleveranciers en game changers uit de industrie blijft de kracht van het bedrijf. Synergia - als nieuwe partner met al haar ervaring, kennis en netwerk - zal hierin fungeren als accelerator.


“Viscon verwelkomt Synergia van harte en is als onderneming ook dankbaar dat de familie als aandeelhouders betrokken zal blijven bij de organisatie. Zij zullen hun rol in de dagelijkse leiding neer gaan leggen, maar zullen zeker verbonden blijven als actieve aandeelhouders”, aldus CEO René de Vos.“Viscon is een prachtig voorbeeld van ondernemerschap en innovatie in sectoren waar Nederland internationaal onderscheidend kan opereren. De sectoren waar Viscon haar sporen in heeft verdiend, staan wereldwijd hoog op de politieke, economische en sociale agenda’s om te innoveren en versterken. We zien met erg veel plezier uit naar de samenwerking met de onderneming en de familie om Viscon Group naar een volgende fase te ondersteunen”, aldus Daan Legro, algemeen directeur bij Synergia.


Over Synergia
Synergia is een unieke investeringsmaatschappij met een actief en betrokken investeerderskring die willen investeren in Nederlandse groeibriljanten. Met Synergia haalt Viscon Group een aandeelhouder binnen met meer dan 45 ervaren ondernemers en hun netwerk in o.m. de agro & food, software en de maak-industrie. Synergia heeft momenteel in de maak-industrie en Agri & Food participaties in o.m. Life & Mobility, Van Wamel, Ploeger Oxbo, For Ever en Condoor. De participatie in Viscon Group vindt plaats vanuit het vijfde fonds van Synergia.


Over Viscon
Opgericht als familiebedrijf in 1927, is Viscon uitgegroeid tot een internationale speler in automatisering en mechanisering in de agro & (non) food sector. Viscon staat bekend als innovatie-leider in haar martksegmenten met klanten in meer dan 75 landen en verkoopkantoren op alle continenten.

© 2021 Dutch Poultry Centre