Het Nederlands Paviljoen op Expo 2020 Dubai is verheugd een nieuwe sponsor in het team te verwelkomen: MJ-Tech. MJ-Tech is een familiebedrijf en ontwerpt, produceert en levert hogedruk nevelsystemen die worden gebruikt in de tuinbouw, landbouw en industrie. MJ-Tech zal de luchtvochtigheid beheersen om de groei van gewassen in de Nederlandse Biotoop te waarborgen en zal bijdragen aan een algeheel aangenamer klimaat in het Nederlands Paviljoen.

‘Het is fascinerend hoe druppeltjes van slechts 5 tot 10 micron zo'n impact kunnen hebben op zo veel vlakken, zoals het verminderen van voedselverspilling en het verbeteren van gewasopbrengsten. En dat alles met minimaal water- en energieverbruik', aldus Ruud van Aperen, CEO van MJ-Tech. 'Wij willen heel graag een bijdrage leveren aan de Nederlandse Biotoop. Onze klimaatsysteemoplossingen helpen het water- en energieverbruik te verminderen, waardoor ze perfect aansluiten bij de ambities, klimaatomstandigheden en bedrijfsdynamiek van de Golfregio. We kijken ernaar uit om onze oplossingen te laten zien en nieuwe contacten te leggen’, aldus Van Aperen.

Steeds meer telers realiseren zich het belang van hogedruk nevel als een belangrijk onderdeel van een geavanceerde kas. Planten bestaan voor 80-90% uit water, en al dat water speelt een vitale rol als het gaat om koeling door verdamping. De hogedruk nevelsystemen van MJ-Tech zorgen voor een optimale temperatuur en luchtvochtigheid, waardoor een betere controle over de vochtopname van het gewas mogelijk wordt. Naast vochtbeheersing en natuurlijke koeling in kassen en op veehouderijen, worden de systemen van MJ-Tech ook gebruikt voor desinfectie, brandbeveiliging en in industriële toepassingen, zoals de behandeling van stof- en geurproblemen. In meer dan 40 landen zijn de installaties van MJ-Tech actief, waaronder een prestigieuze installatie in Dubai.

Peer System BV heeft recent de opdracht aangenomen voor de levering van een compleet aanvoersysteem voor vleeskippen in de slachterij van Vodňanská Drůbež a.s. in de plaats Vodnany in Tsjechië. Vodňanská Drůbež a.s. is sinds 2011 de 4e slachterij in Tsjechië die overstapt op het automatisch vangen, vervoeren en het lossen van levende vleeskippen.

Hiervoor wordt het bestaande aanvoersysteem met kratten omgebouwd naar het veel diervriendelijkere, Peer System. Het is een blijk van erkenning voor Peer System BV dat het machinaal vangen in combinatie met het kratloos transporteren van vleeskippen, binnen een kort tijdsbestek in de belangrijkste slachterijen van Tsjechië wordt toegepast.

Het systeem dat bij Vodňanská Drůbež a.s. zal worden geïmplemteerd, bestaat uit 2 vangmachines, 4 shuttles, 9 opleggers, een dubbele losinstallatie en een wasinstallatie. Hiermee kan de slachterij dagelijks al haar kippen "just in time" aanleveren aan de slachterij. De kippen zullen in een betere conditie en met veel minder beschadigingen dan bij conventionele systemen, aankomen in de slachterij. De aanpassingen in de slachterij zijn minimaal. Bijkomend voordeel is dat via een transportband alleen de kippen de slachterij worden binnengebracht. Er wordt geen gebruik gemaakt van kratten of containers.

De toepassingen in Tsjechië bewijzen in de praktijk dat Peer System toepasbaar is bij alle typen stallen en slachterijen. Peer System krijgt hiermee steeds meer bekendheid in Europa en daarbuiten.

In Vodnany zijn inmiddels de eerste machines afgeleverd en zal de implementatie begin april opgestart worden.

‘Een solide basis voor verdere groei van de agrifood sector’

Met trots onthult HatchTech Group de plannen voor een nieuw hoofdkantoor in het hart van Foodvalley. Het state-of-the-art hoofdkantoor wordt een thuis voor alle HatchTech merken, en een creatieve broedplaats voor nieuwe ideeën en innovaties.

Van onderzoek tot design, van klantenservice tot sales: het nieuwe hoofdkantoor brengt alle disciplines letterlijk bij elkaar onder één dak. Dit zal in belangrijke mate bijdragen aan het waarmaken van de ambities van HatchTech Group. “Met de fundering voor dit nieuwe pand, leggen we ook de fundering voor verdere, stabiele groei van ons bedrijf en de agrifood sector. Een kans die mede mogelijk wordt gemaakt door het vertrouwen van onze klanten in onze visie en producten”, aldus CEO Tjitze Meter. “Een creatieve, inspirerende omgeving is onmisbaar om innovatie en vooruitgang mogelijk te maken en te stimuleren. Behalve een werkplek, zal het nieuwe hoofdkantoor bovenal een ontmoetingsplek zijn. Een plek om klanten en relaties te ontvangen.”

Training en expositie

Wie het nieuwe pand betreedt, komt binnen in de showroom. Een permanente expositieruimte voor de innovaties, technologieën en producten van de verschillende divisies van HatchTech Group. De showroom speelt een grote rol in het opleiden en trainen van klanten en medewerkers. Een andere prominente functie in het nieuwe hoofdkantoor is het faciliteren van innovatie. “Een groot deel van het pand is ingericht voor onderzoek en productontwikkeling”, vertelt COO Joost ter Heerdt. “Ik zie het als een proeftuin, waar onze ontwikkelaars en engineers alle vrijheid en ruimte krijgen om innovaties te ontwikkelen en te testen. Die creativiteit en innovatie zit in onze genen, en in het nieuwe pand zal daar alleen maar meer ruimte voor zijn.”

Verbinding, innovatie en interactie
Het nieuwe gebouw is ontworpen vanuit de wensen en behoeftes van de klant, de medewerkers en de omgeving. COO Ellen Poodt: “Een van de eerste stappen was het betrekken van onze collega’s. Hoe zien zij de toekomst voor HatchTech, en hoe zou de werkplek daaraan bij kunnen dragen? Dit heeft geleid tot een licht, speels en transparant ontwerp dat aan alle kanten verbinding, innovatie en interactie ademt. Daarnaast heeft de architect gezorgd voor een natuurinclusief ontwerp dat past in de omgeving en waarin veel oog is voor groen en duurzaamheid. Een combinatie waar we erg trots op zijn en we kunnen niet wachten om hier met alle collega’s onder hetzelfde dak samen te werken.”

Het nieuwe kantoor wordt gebouwd in Veenendaal, de thuisbasis van HatchTech Group. Veenendaal is de perfecte locatie voor dit nieuwe hoofdkantoor vanwege de centrale ligging in Nederland, makkelijk bereikbaar over de weg en met het openbaar vervoer, en de ligging in de Foodvalley. De bouw van het nieuwe pand begint halverwege 2021 en zal ongeveer een jaar duren.

Koninklijke De Heus heeft de voorwaardelijke overeenkomst getekend voor de volledige overname van de pluimveeslachterijen van Van Miert Breukelen en Mieki Hunsel. Met twee productielocaties en een totale slachtcapaciteit van 850.000 kuikens per week heeft Van Miert een sterke marktpositie. Met bovengenoemde stap draagt
De Heus bij aan het waarborgen van de slachtcapaciteit in Nederland.
De voorgenomen overname moet nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteit ACM.

De ontwikkelingen binnen de vleeskuikensector volgden elkaar het afgelopen jaar in rap tempo op. Door de coronacrisis viel de afzet, in de voor de vleeskuiken sector belangrijke afzetkanalen als de horeca en foodservice, grotendeels weg. Deze vraaguitval leidde al tot een sterke afname van de Nederlandse slachtcapaciteit. Voor het behoud van een vitale reguliere vleeskuikensector is het belangrijk dat er voldoende slachtcapaciteit in Nederland blijft. Met de overname van Van Miert levert De Heus hieraan een belangrijke bijdrage.
De Heus onderstreept met deze overname haar vertrouwen in de Nederlandse vleeskuikensector.

De Heus vindt het belangrijk dat het management van Van Miert zijn eigen onafhankelijke koers kan voortzetten. Jerry van Miert blijft dan ook als algemeen directeur verantwoordelijk voor de slachtactiviteiten. De voeractiviteiten worden door De Heus strikt gescheiden van de slachtactiviteiten. Dit stelt de kuikenplanning van De Heus Voeders in staat om samenwerking met alle andere slachterijen te continueren.

Arvesta, de fullservice-partner van boer en tuinder, blijft verder inzetten op internationale groei en vergroot begin januari 2021 haar participatie in Palital, specialist in voederadditieven, van 30% naar een volledige overname. In april van 2020 hadden Palital en Arvesta al een akkoord voor een participatie van 30% getekend en was reeds de eerste samenwerking gestart, maar dat akkoord wordt nu doorgetrokken naar een volledige overname.

Palital, dat gevestigd is in Velddriel (Nederland), ontwikkelt en produceert hoogwaardige additieven voor de diervoederindustrie. Het gaat om een jong en actief bedrijf, dat wereldwijd actief is, met een veertigtal medewerkers en een duidelijke focus op het creëren van duurzame additieven voor de diervoederindustrie, zowel lokaal als internationaal. Het zijn experts in butyraatconcepten, maagstabiele additieven en smaak- en zoetstoffen.

Deze overname kadert volledig in de strategie van beide bedrijven om internationaal verder te groeien. Dirk Van Thielen, Business Unit Director Animal Nutrition bij Arvesta: “We kijken bijzonder uit naar verdere samenwerking om samen met Palital internationaal verder te kunnen groeien in het domein van ‘additieven en specialiteiten’ met innovatieve producten die een grote toegevoegde waarde bieden.” De producten van Palital zijn complementair aan het gamma van Aveve Biochem, één van de sterke merken van Arvesta, zodat beide assortimenten elkaar kunnen versterken.

“We zijn ervan overtuigd dat deze samenwerking met Arvesta ons de mogelijkheid zal bieden om sneller internationaal te groeien,” aldus Henry van den Bighelaar, Managing Director Palital.

In de komende weken wordt uitgestippeld hoe de samenwerking tussen beide merken verder versterkt kan worden onder leiding van Guy Janssens, Directeur Feed Additives & Specialties bij Arvesta.

Over Arvesta

Arvesta bouwt op duurzame wijze aan de landbouw van de toekomst dankzij haar unieke expertise en innovatieve smart farming oplossingen. Zo helpen we boeren groeien en hun rendement verhogen. Met onze 1900 experts en meer dan 40 sterke merken is Arvesta een echt kenniscentrum voor zowel landbouwers als consumenten. We zijn actief in veevoeding, land- en tuinbouw, bloem, machines en retail met onze 250 AVEVE-winkels. Als full service provider voor boer en tuinder is Arvesta marktleider in België én ook internationaal actief met vestigingen in Nederland, Frankrijk en Duitsland. Zo realiseren we een jaarlijkse omzet van 1,4 miljard euro. 

© 2021 Dutch Poultry Centre